https://kyotostation-gne.jp/pjgne2025/wp-content/uploads/2025/10/isayamax1.webp
https://kyotostation-gne.jp/pjgne2025/wp-content/uploads/2025/09/fujoninsojippon.webp
https://kyotostation-gne.jp/pjgne2025/wp-content/uploads/2025/09/ukiyoe.jpg
https://kyotostation-gne.jp/pjgne2025/wp-content/uploads/2025/10/isayamax1.webp
https://kyotostation-gne.jp/pjgne2025/wp-content/uploads/2025/09/fujoninsojippon.webp
https://kyotostation-gne.jp/pjgne2025/wp-content/uploads/2025/09/ukiyoe.jpg

婦女人相十品 2025

Ten Physiognomies of Women 2025

現代アーティスト・イラストレーター isayamax

Contemporary Artist / Illustrator isayamax

学術協力 立命館大学アート・リサーチセンター

Academic collaboration Art Research Center, Ritsumeikan University

立命館大学アート・リサーチセンターの浮世絵・日本絵画ポータルデータベースをもとに、喜多川歌麿「ポペンを吹く娘」(メトロポリタン美術館蔵)をモチーフとしました。浮世絵は1867年パリ万博を機に西洋へ広まり、印象派やアール・ヌーヴォーに影響を与え、ルノワールやミュシャを経て日本の美人画や少女漫画へ。1970年代にはカワイイ文化が芽生え、パンクやギャル、デコやプリクラなどを通じて現代ポップカルチャーへと連なっています。私はこの200年の文化の変遷を一枚の絵画に凝縮しました(isayamax)

Based on the Ukiyo-e and Japanese Painting Portal Database from Art Research Center, Ritsumeikan University, this work is inspired by Kitagawa Utamaro’s “Young Woman Blowing a Popen.”, housed in the Metropolitan Museum of Art.
Following the 1867 Exposition Universelle in Paris, ukiyo-e spread to the West, influencing Impressionism and Art Nouveau. This influence then returned to Japan via artists like Renoir and Mucha, impacting “bijinga” (pictures of beautiful women) and “shojo manga” (girls’ comics). In the 1970s, “kawaii” culture emerged, leading to contemporary pop culture through phenomena such as punk, “gyaru” fashion, “deco” decorations, and “purikura” photo booths. I have condensed these 200 years of cultural evolution into a single painting. ” (isayamax)

学術協力

本イベントの開催にあたり、「立命館大学アート・リサーチセンター」に学術的な側面から多大なるご協力をいただきました。過去の叡智を未来の創造へとつなぐ同センターの先進的な活動に敬意を表すとともに、心より感謝の意を表します。


Special Thanks

For this event, we received tremendous academic cooperation from Art Research Center, Ritsumeikan University. We pay tribute to the center’s progressive activities that connect the wisdom of the past to the creations of the future, and we express our heartfelt gratitude.

婦女人相十品 2025

Ten Physiognomies of Women 2025

仕様 / Specifications

軸装 (550 × 1400 mm)、デジタル、和紙に高精細印刷
Scroll mounting (550 × 1400 mm), Digital, high-definition print on washi

価格 / Price

132,000円(税込)
¥132,000 (tax included)

エディション / Edition

Ed:20

購入方法 / How to Purchase

こちらの作品は、抽選販売商品となっております。
詳細についてはこちらよりご確認ください。


This artwork will be sold by lottery.
For details on how to purchase, please click here.

isayamax

isayamax

isayamax

1982年福岡生まれ
デザイナー・イラストレーターとして10年ほどキャリアを積み、2015年より作家活動を開始。90年代のカウンターカルチャーや70年代少女漫画を背景に“カワイイ文化”を独自に再解釈し、懐かしさと新しさを融合させた表現で世代や国境を越えて共感を生み出している。

Born in Fukuoka in 1982. After a career of about 10 years as a designer and illustrator, he began his activities as an artist in 2015. With a background in 90s counter-culture and 70s shojo manga, he uniquely reinterprets “kawaii” culture, creating expressions that blend nostalgia and novelty to resonate with audiences across generations and borders.

立命館大学アート・リサーチセンター

立命館大学アート・リサーチセンター

Art Research Center, Ritsumeikan University

立命館大学アート・リサーチセンターは、1998 年の設立以来、デジタル・アーカイブ技術を活用したデジタル人文学の推進役として、文化・芸術・芸能・技術・技能など、有形・無形の文化芸術資源をデジタル化して蓄積し、大規模なデータレイクを構築、活用を可能としています。2019 年度より、文部科学省国際共同利用・共同研究拠点「日本文化資源デジタル・アーカイブ国際共同研究拠点」(ARC-iJAC)に私立大学では唯一認定され、アート×テクノロジーによるデジタル・パブリックヒューマニティーズの推進に取り組んでいます。

The Art Research Center (ARC) at Ritsumeikan University has been a driving force in digital humanities since its establishment in 1998, leveraging digital archive technology to build a massive data lake. The center digitizes and accumulates both tangible and intangible cultural and artistic resources, including culture, art, entertainment, technology, and traditional skills, making them accessible for use.
In 2019, ARC was uniquely designated as the “International Joint Digital Archiving Center for Japanese Art and Cultural (ARC-iJAC) by the MEXT. As the only private university to receive this recognition, the center is dedicated to promoting digital public humanities through a fusion of art and technology.